پوشش خبری اخبار محلی و تامین نیازهای مخاطبان

یکی از مهمترین سیاستگذاریهای رسانه ای پوشش تنوع صداهای جامعه، متخصصان و مخاطبانی است که آن رسانه را به عنوان منشا تهیه و توزیع اخبار مورد نیاز خود انتخاب کرده اند.

به نوشته ارتباط امروز، برای این منظور اعتبار منبع و شناسایی و معرفی آن به عنوان الگوی مهم رشد رسانه پذیرفته شده است. شناخت منبع به ناشران کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که پوشش آنها به طور کامل و منصفانه منعکس کننده جوامعی است که قصد خدمت رسانی به آنها را دارند. این اطلاعات می‌تواند آنچه را که می‌دانید تأیید کند و شکاف‌ها یا صداهای از دست رفته در پوشش اخبار را شناسایی کند.

بدیهیست اقدام بر اساس این داده‌ها می‌تواند روزنامه‌نگاری را بهبود و مخاطبان را افزایش دهد و تعامل عمیقی میان روزنامه و مخاطب شکل می گیرد.

این شیوه در روزنامه نگاری بین الملل هم وجود دارد. گزارش سن آنتونیو به مدت دو سال از Source Matters استفاده کرده است. لی مانسیل، سردبیر اتاق خبر، به اتاق خبر خود تأکید می‌کند که این کار نه تنها کار درستی است، بلکه توجیه اقتصادی نیز برای انجام آن وجود دارد. او گفت: «برای وجود اتاق خبر ما ضروری است که صدای جوامع خود باشیم.

بلانکا مندز، سردبیر بخش مشارکت اجتماعی اتاق خبر، گفت که شناسایی منابع قبلی، هدف‌گذاری گزارش سن آنتونیو را برای افزایش حضور لاتین‌تبارها در منابع، مشخص کرده است. آنها به لطف شناسایی مداوم، تعهد اتاق خبر خود و گسترش منابع و رویکردهای داستان‌سرایی، توانستند صدای لاتین‌تبارها را ۵۲٪ افزایش دهند.

سردبیران رسانه های بزرگ یک اصل کلی را سرلوحه گزینشگری اخبار قرار می دهند که اساس این خط مشی نه تنها انعکاس بهتر نیازهای جمعیتی و اجتماعی مخاطبان است، بلکه کمک به آنهاست تا فرصت کافی برای طرح دیدگاههای خود داشته باشند.

بدیهیست این طیف وسیع مخاطب اعم است از: طیف وسیعی از قومیت‌ها و هویت‌های فرهنگی، ساکنان شهری و  روستایی، طبقات مختلف اجتماعی، شهروندان و دولتمردان.

شرکیا هالوول، سردبیر بخش پاسخگویی و اطلاع‌رسانی در CPR، بخش «Source Matters» را به بخشی از فرآیند تحریریه اتاق خبر خود تبدیل کرده است.  حتی موضوعات مالی، گردش کار حسابرسی و کمکهای منابع خبری را نیز بررسی‌های عملکرد افزوده است. همچنین بخش منظمی از مکالمات خبرنگار-سردبیر در این گزارشهای عملکرد و کارنامه رسانه ای به چشم می خورد.

به گفته هالوول ما سهمیه یا هدف یا تعداد مشخصی برای رسیدن به هدف نداریم، اما به ما کمک می‌کند تا در گزارش‌های خود آگاه‌تر و هدفمندتر باشیم.

برای سایر اتاق‌های خبر، شناسایی منبع به عنوان یک قطب‌نما عمل می‌کند. Conecta Arizona اخیراً آخرین نتایج خود را با استفاده از Source Matters منتشر کرده و قصد دارد این روند را به صورت مستمر دنبال کند.

در فرایند سیاستگذاریهای رسانه ای اصل پذیرفته شده این است که روزنامه‌نگاری ما وقتی واقعاً صدای کسانی را که به آنها خدمت می‌کنیم منعکس می‌کند، قوی‌تر، اصیل‌تر و تأثیرگذارتر است.

بنابراین ضروریست برنامه ریزان و سیاستگذاران کلان در برنامه های توسعه رسانه، پتانسیلها، قابلیتها و نیازهای رسانه و مخاطب را درنظر بگیرند.

انتهای پیام/ منبع: ارتباط امروز، علیرضا خوش طینت/ عکس از گوگل

یادداشت امروز

جدیدترین‌ها
پربحث‌ها